Klassens tid

Eleverne lærer at samarbejde, respektere hinanden og udvikle venskaber. Målet med klassemøderne er at træne den intuitive empati dvs. at kunne mærke andres følelser samt at træne den kognitive empati, altså at kunne regne andres følelser ud. Disse møder vil tage udgangspunkt i at søge forståelsen bag andres meninger og handlinger. Her kan eleverne diskutere klasseanliggender, løse konflikter og styrke samarbejdet i klassen. Der er desuden udarbejdet retningslinjer for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab af en lille gruppe lærere. Med disse retningslinjer kræver skoleledelsen, at øvelser samt aktiviteter indføjes i årsplanerne inden for de relevante fag samt faget klassens tid. Aktiviteter fra SSF er blandt andet med til at hjælpe eleverne med at forstå vigtigheden af personlige grænser og respekt for andres grænser. Øvelserne om digital etik og forebyggelse af mobning online giver eleverne vigtige færdigheder til at beskytte sig selv og andre online. Diskussioner om skønhedsstandarder og kropsidealer for at fremme et sundt selvbillede og selvværd. Undervisning er med til at skabe en forståelse for samfundsnormer og værdier, herunder emner som respekt, tolerance og ligestilling hos den enkelte elev. I indskolingen benyttes øvelserne fra Fri for Mobberi, som lærerne på skolen har fået et kursus i. Implementering af principperne fra Fri for Mobberi-kurset for at skabe et inkluderende og mobbefrit miljø. Skemalagte leg & timerne benyttes bl.a. på at have fokus på personlig hygiejne og respekt for både sig selv og andre. Aktiviteter, der fremmer empati og nærvær, så eleverne bedre kan forstå og støtte hinanden benyttes også i timerne. Undervisning kan også tage udgangspunkt i, hvordan man bygger selvværd og selvtillid, så eleverne føler sig trygge og selvsikre. I udskolingen benyttes forskellige midler, bl.a. Kærlig Talt, der er med til at træne eleverne i kommunikation, og hvordan man taler kærligt og respektfuldt til hinanden. Klassens tid er afgørende for at skabe en positiv skolekultur, hvor eleverne trives, respekterer hinanden og udvikler de nødvendige sociale og personlige færdigheder for at lykkes i livet. Disse aktiviteter og emner er med til at skabe et inkluderende og støttende læringsmiljø, hvor eleverne føler sig værdsat og forstået.